Siem Reap

Torsdag:
Natt til torsdag startet vi avreise fra Langkawi. Først fly herfra til Kuala Lumpur, og deretter fly til Siem Reap. Vi flydde hele natten, og fikk til og med et ekstra stopp underveis. Når vi nærmet oss flyplassen i KL, fikk vi beskjed om at hele flyplassen var blitt stengt, og at vi ikke kunne lande med det første. Vi flydde derfor videre, og fikk senere beskjed om at vi måtte fly en halvtime tilbake og lande på Penang flyplass og vente der til vi fikk videre oppklaringer.
Syns det var veldig rart at mannskapet ikke kunne gi oss forklaring på hvorfor flyplassen hadde stengt, for de ”visste” ikke hva som hadde skjedd, hvert fall hva de sa.. Etter to timer venting i flyet på Penang flyplass fikk vi endelig klarsignal om å fly tilbake til KL. Flyplassen var åpnet igjen etter at et fly hadde sklidd ut av rullebanen! Ingen skadet heldigvis.

Etter noen timer venting på flyplassen i KL kunne vi endelig komme oss på flyet til Siem Reap. Da vi landet ble vi møtt av noe som lignet et stort, flott hotell. Men det var faktisk Siem Reap International Airport. En veldig liten, spesiell og utrolig fin flyplass. Ikke hva vi hadde forventet!

I Siem Reap jobber to venninner som frivillige på barnehjem og skole, og de bor på Green Town Guest House. Derfor booket vi også inn her, og skal bo her sammen med Ida og Christine i 8 dager.
Siem Reap hittil av det vi har sett har vært veldig bra, det er en kjempe fin by som virkelig har kommet seg. Masse shopping, markeder, cafeer, restauranter, utesteder, templer osv. Mye å både oppleve og se.
Vi brukte dagen i dag på å bare slappe av på Guest House’n sammen med Ida og Christine som var syke denne dagen.

Fredag:
Vi slappet av i dag også mesteparten av dagen. Ida var blitt bedre men Christine lå fremdeles syk. Så Ida ble med oss ut å spiste på kvelden, og tok oss med til en hyggelig restaurant liggende i et lite smug. Her pleier de å servere popcorn før maten som en liten appertizer og fruktfat til dessert. Litt spesielt med popcorn, men ganske kult konsept!

Etter middagen tok Ida oss med på nattmarkedet her i Siem Reap.

Lørdag:
Girls night out. I dag møtte vi de to andre norske som også bor på Green Town, som er blitt gode venninner av Ida og Christine. Kjempe hyggelige jenter, Emilie og Nora. Først spiste vi fem jentene middag på Soria Moria (hotell og restaurant som drives av en norsk dame fra Sandefjord). Soria Moria pleier å ha ulike promotions, og i dag var det halv pris på mat og 2 for 1 drinker, så det passet oss bra. I tillegg har de skandinavisk mat. Vi fikk bord i andre etasje på en liten takterrasse, egentlig skikkelig romantisk. Her koste vi oss veldig, selv om maten ikke var helt topp..

Etter middagen dro vi på vors på Tilda House, hvor alle de andre frivillige bor. Her var det også et par andre backpackere, så det var hyggelig. Kambodsja er veldig populært land for backpackere, men det er jo ikke rart, for det er masse å oppleve her.

Utover kvelden dro vi til Pub Street, en egen gate med restauranter, barer og utesteder. Ganske kult! En annerledes kveld!

Søndag:
I dag hadde vi planlagt Happy Ranch og prøve oss på å ri! Men da vi kom fram hadde de selvfølgelig ikke mottatt bookingen vår på mail, og var full booket hele dagen. Så vi reiste tilbake til Green Town etter vi fikk bestilt ny time en annen dag.
På kvelden tok Ida og Christine oss med på restauranten Red Piano, en kjempe hyggelig restaurant med veldig god mat. Vi spiste pesto-pasta, og har virkelig aldri smakt liknede. Helt fantastisk god! Etter middag dro vi videre på The Blue Pumpkin, en internett cafè. Masse forskjellig bakevarer, is og småretter i første etasje og cool lounge i andre etasje hvor man sitte i sofa med beina rett ut. Veldig behagelig :)
Når klokken ble 24.00 var det tid for meg og Lars og gå ut og vente på pick-up’en vår. Vi hadde nemlig bestilt nattbuss til Phenom Penh, hovedstaden i Kambodsja. Klokken 24.00 – 01.15 hadde vi fått beskjed om å vente på utsiden av Green Town for å bli plukket opp av en minivan. Men 23.55 når vi kom sa vi akkurat av bilen rygget ut av gårdsplassen. Supert! Men var det vår pick-up? Ingen døgnåpen resepsjon på Green Town, og vakten kunne ikke engelsk særlig godt, men klarte å forstå det slik at det var vår pick-up som hadde kjørt uten oss. Lars kom på at nabohotellet (et ganske så dyrt et) helt sikkert hadde døgnåpen resepsjon, og kanskje kunne få de til å ringe busselskapet om å vente på oss. Heldigvis var resepsjonen her døgnåpen, og de ville ringe for oss. Vi skulle få ny pick-up og bussen ventet på oss. Flaks! Etter bare noen minutter kom en ny minivan og plukket oss opp og vi rakk bussen!

Mandag:
Phenom Penh, se eget innlegg

Tirsdag:
Phenom Penh, se egen innlegg

Onsdag:
Siem Reap er kjent for sine vakre templer, uendelig med oldtids gamle templer. 10 timer med guide tar det å komme seg gjennom alle. Det bestemte vi oss for å unngå, så vi dro dit kun med en tuk tuk sjåfør og kjørte gjennom 5 av templene. Det er spennende å tenke over hvordan menneskene levde på denne tiden. Kjempe store templer, små templer og totalt plyndrede templer. Angkor Wat er det største og mest kjente. Det meste i byen heter også Angkor her, pga dette tempelet. Det sies at Angkor Wat er en av de tingene en skal oppleve før en dør!

På kvelden dro Lars og jeg til Pub Street og spiste på Kehmer Family Restaurant, mens de andre var på avskjedsmiddag med alle de andre frivillige. Kehmer Family var en utrolig fin, romantisk og forseg gjort restaurant i oransje farger og masse lys.

Etter middagen dro vi på nattmarkedet og shoppet klokker, malerier, hengekøye, veske og klær!

Torsdag:
Endelig var dagen kommet for The Happy Ranch, og det var tid for litt ridning i Siem Reap’s egen countryside! Både Ida, Christine, Emilie, Lars og Heidi var med mens Nora måtte jobbe. Klokken åtte på morningen var vi på vei i tuk tuk’en vår, spente men klare.
The Happy Ranch er drevet av en amerikaner, og vi var veldig overrasket da vi kom fram til Ranchen. Et kjempe fint sted, store beiter og stor fin stall. Alle hestene var også godt stelt og godt foret. Hesten stod klare og ferdig oppsalet da vi kom, og vi fikk utdelt hest etter erfaring. Emilie og Heidi som hadde ridd lengst fikk de tregeste hestene, slik at vi kunne ta igjen de andre ved å galoppere. Vi red en hel time på fine veier gjennom åkre og landsbyer. Alle syntes det var kjempe gøy. Lars ikke minst som red for første gang var vi kjempe stolte av som travet med hesten på slutten! Forferdelig varmt, men en vel verdt opplevelse.

Etter en dusj, litt avslappning og en liten blund på rommet dro vi på Commen @ Grounds og spiste lunsj. En veldig koselig cafè med kjempe gode sandwicher og toast. Etter lunsj dro vi på Old Market, et ganske stort marked hvor det er veldig gøy å prute!

Senere spiste vi vår siste middag i Siem Reap på The Red Piano sammen med Ida, Emilie og Nora, hvor vi igjen spiste en fantastisk pasta. Under middagen merket vi at musikken stadig ble høyere, og det tok litt tid før vi oppdaget DJ’en i baren. Han var totalt dritings, og ga oss et show å le av! Der stod han og danset, og sjanglet og drakk mer og mer mens han stadig ordnet med musikken. Nysgjerrige Lars spurte ene servitøren om hvem han var. Utrolig nok var det første dag på jobb til den nye sjefen. Så han feiret virkelig!

Etter middag og dessert på The Red Piano tok vi en siste tur på nattmarkedet. Det er utrolig gøy å bare gå rundt å se på at det de selger. Alt fra a-å, kjempe mye fint. Og man kan få veldig mye bra til en liten penge!

Fredag:
I dag dro vi fra Green Town og Siem Reap, klokken 06.30, på vei til flyplassen for å dra videre til Bali, Indonesia!