Fraser Island

Dag 1:

Siden vi kom fram til Hervay Bay til et litt annet tidspunkt enn hva som var planlagt, måtte vi finne et sted å sove en natt før Fraser Island. Tilfeldigvis når vi gikk av bussen dukket opp en av hostellenes bil for å slippe av noen som skulle rekke en buss. Hostellet hadde et ledig rom, og kunne kjøre oss dit med en gang! Det passet perfekt.

Hostellet het The Friendly Hostel, og virket veldig hyggelig. Fine rom og kort avstand til strand og sentrum. Vi ble her bare en natt for å komme oss til Fraser Island.

Dag 2:

Klokken 07.20 ble vi plukket opp av pick-up service fra turselskapet og kjørt til Fraser Island. Vi ble en gjeng på ca 30 stk, og vi ble møtt av den kuleste turguiden på øya. Fraser Island er verdens største sandbank, og vi kjørte derfor 4W buss gjennom begge dagene.

Da vi kom fram skulle vi rett ut på safari, og kjørte rundt på sandbanken hele dagen. Først besøkte vi en innsjø, som for oss nordmenn ikke var så veldig spesielt fordi Norge har mange av dem, men denne var likevel spesiell. Historien her var at vannstanden i innsjøen var egentlig mye lavere og det var hvit strandkant rundt hele. De siste årene har vannstanden økt så mye at vannet har steget helt opp til gress og planter. Men vannet var likevel helt utrolig klart! For å komme oss til denne innsjøen gikk vi en halvtimes inn i skogen, blant 17 forskjellige typer slanger som øya blant annet inneholder. Etter vi så innsjøen gikk vi videre innover i en times tid for å se naturen som er veldig tropisk og fuktig. Vi fikk blant annet se noen av de eldste trærne på øya som var gigantiske og det eldste på 3 meter i diameter og ca 850 år gammelt. Heldigvis møtte vi ikke på noen slanger på veien, bare en øgle. Uheldigvis møtte vi heller ingen dingo (ulv som det finnes mange av på øya).

Før siste stopp fikk vi en fantastisk piknik lunsj, av en mye høyere standard enn hva vi har vært vandt med i det siste.. Tortillas, all slags salat og dressing, ost, kylling, frukt, saftboks og til og med cookies til dessert!

Lake McKenzie var siste stopp denne dagen. En stor, fantastisk og spesiell innsjø. Vannet er helt klart, blått og har kritt hvit strandlinje rundt! Her badet vi og slappet av før reisen tilbake til resepsjonen hvor vi ble innkvartert i lodges på fire stk per rom. Senere fikk vi også en stor middagsbuffet, og sovnet omtrent like etter middag.

Dag 3:

Siste dag på Fraser stod vi tidlig opp, pakket sekkene klare og spise frokost før vi dro ut igjen. Denne dagen ble vi først tatt med til et sted hvor det alltid er slanger i dagslys, hvis man er heldig. Selvfølgelig kom vi over en som lå i veikanten og solte seg. Men denne var helt ufarlig, ikke giftig!

Etter slangevisit dro vi til 75 mile beach, som den heter fordi stranda er 75 miles lang (95 km). Enromt lang! Vi kjørte lang hele, og etter ca halve kom vi fram til Maheno Ship Wreck som strandet i 1935 av orkan.

Etter litt mer kjøring langs 75 Mile Beach, stoppet vi ved Indian Head og klatret opp fjellet for utsikt over hele øya. Kjempe fin utsikt! Vi dro også til Champagne Pool, og avsluttet ved Eli Creek.

Fraser Island turen og hele opplegget har vi vært kjempe fornøyd med, og angrer ikke et sekund på at vi valgte å dra hit for å oppleve denne gigantiske sandbanken.