Sydney

Dag 1:
Etter 23 timer i strekk på buss (som ble til fordi vi havnet en dag etter tidsskjema, og måtte da droppe surfekurs i Byron Bay og vi fikk ingen stopp på veien til Sydney) kom vi endelig fram til Sydney. Passe slitne og trøtte fant vi veien til toget og tok taxi de siste 10 minuttene for å komme fram til riktig leilighet klokken 12 om natten. Da vi kom fram til Hanne fant vi oss ganske raskt tilrette og sovnet med en gang i en stor seng med tjukk dundyne og store puter! Luksus.

Dag 2:
Første dagen her i Sydney, tok Hanne oss med på en gåtur rundt området hun bor i, Bondi Beach. Vi gikk tur langs Bondi Beach til naboområdet som heter Bronte, en kjempe fin tur langs vannet. Da vi kom til Bronte tok vi bussen inn til byen og dro til Darling Habour, en slags stor lagune med brygger og masse restauranter. Kjempe koselig sted, kan kanskje sammenliknes med Aker Brygge i Norge. Her tok vi lunsjen på en restaurant med biff til $10. Og ble ganske så mette! Mens Hanne dro på universitetet dro vi på Paddys Market, et stort innendørs marked i China Town hvor de selger alt mulig og masse billig frukt og grønt. Frukt og grønt er kjempe dyrt i Australia, men heldigvis litt billigere her. Så vi hamstret inn litt frukt og handlet inn salat så vi kunne lage kyllingsalat til middag!
Vi fikk også norsk påskegodt som mamma hadde sendt til oss, tusen takk! Det smakte kjempe godt. Freia sjokolade og lakris, finnes ikke bedre. Og umulig å få tak i noe liknede noen steder.

Dag 3:
I dag ble det kun en slappe av dag for oss mens Hanne var på jobb og universitetet. Bare slappet av på sofaen, så på film og ikke minst benyttet sjansen til å bake! Vi har savnet boller så sinnsykt på turen, fordi ingen kan bake gjærbakst som Norge! Baksten endte opp med 17 STORE skillingsboller med alt for mye sukker på! Smakte nesten ikke godt, men var likevel godt å kjenne på smaken igjen.

Dag 4:
I dag fikk vi endelig dratt til Koala Park Sanctuary for å se på, kose med og mate koalabjørner og kenguruer. Og det var en veldig etterlengtet og en virkelig must do Australia-opplevelse! I parken hadde de også dingoer, pingviner og andre australske villdyr.
Senere dro vi tilbake til byen, til Darling Habour hvor vi spiste lunsj på brygga i skinnende sol. Og gikk hele veien til Operahuset, så da fikk vi se det også!

Dag 5:
I dag tok Hanne meg med til det gigantiske shoppingsenteret i Bondi Junction. Og ellers resten av dagen, bare slappet vi av. Siden det er en god del temperaturmessig forskjell fra Asia til Sydney, så har vi blitt forkjølet. Vi fryser ganske mye og hadde ikke akkurat pakket med oss noe særlig varme klær. Men på en annen måte var det veldig deilig å kjenne på kulden igjen!
På kvelden lagde vi taco, endelig! Det har vi savnet skikkelig, og vi har prøvd å smake på det i et par restauranter i Asia. Men aldri vært vellykket! Kan tro det smakte godt…

Dag 6:
Siden Hanne var heldig å få låne bil av en kompis denne dagen, dro vi på roadtrip sørover. Først til Wollongong hvor vi spiste lunsj. Kjempe koselig sted. Så reiste vi videre til Bendalong hvor det sies at gigantiske stingrays kommer inn til strandlinjen og du kan ta på de. Så vi var spente på om de fantes, og om vi i det hele tatt så en. Og ja, det gjorde vi! Det tok litt tid, og vi var på vei til å gi opp før det plutselig dukket opp en, og så en til og enda en. Gigantiske stingrays på 2 meter brede og 3 meter lange med halen. Ganske så skumle, vi følte oss liksom litt små ved siden av! Halen var også litt av et sagblad.
Til slutt dro vi innom Jervis Bay, men vi rakk ikke fram før mørket kom. Det var litt synd, men vi fikk likevel se hvor hvit sanden var! Det sies at Jervis Bay skal ha den hviteste sanden i hele verden.

Dag 7:
Siste dag i Sydney lå vi langflate i senga med hodesmerter og forkjølelse store deler av dagen. Men kom oss etter hvert ut for å ta en siste tur til byen. Når vi kom tilbake hadde Hanne laget sin spesial hjemmelagde gresskarsalat. Litt skeptisk, det er ikke vanlig i Norge å spise gresskar, men det smakte utrolig godt! Bør prøves.

Dag 8:
I dag var det tid for å flytte på oss igjen, og 12 timers flytur stod for tur. Det var litt rart å tenke på fordi flyet vårt gikk den 10. mai 15.30 til Los Angeles, og vi skulle lande i Los Angeles etter 12 timers flytur inkl en mellomlanding og noen timers venting, og likevel lande i Los Angeles samme dato den 10. mai klokken 14.30.
Vi har hatt det kjempe fint i Sydney, hos Hanne og kost og masse. Var utrolig koselig å se Hanne igjen etter nesten ett år! Tusen takk for de fine dagene vi hadde sammen!