Siem Reap

Torsdag:
Natt til torsdag startet vi avreise fra Langkawi. Først fly herfra til Kuala Lumpur, og deretter fly til Siem Reap. Vi flydde hele natten, og fikk til og med et ekstra stopp underveis. Når vi nærmet oss flyplassen i KL, fikk vi beskjed om at hele flyplassen var blitt stengt, og at vi ikke kunne lande med det første. Vi flydde derfor videre, og fikk senere beskjed om at vi måtte fly en halvtime tilbake og lande på Penang flyplass og vente der til vi fikk videre oppklaringer.
Syns det var veldig rart at mannskapet ikke kunne gi oss forklaring på hvorfor flyplassen hadde stengt, for de ”visste” ikke hva som hadde skjedd, hvert fall hva de sa.. Etter to timer venting i flyet på Penang flyplass fikk vi endelig klarsignal om å fly tilbake til KL. Flyplassen var åpnet igjen etter at et fly hadde sklidd ut av rullebanen! Ingen skadet heldigvis.

Etter noen timer venting på flyplassen i KL kunne vi endelig komme oss på flyet til Siem Reap. Da vi landet ble vi møtt av noe som lignet et stort, flott hotell. Men det var faktisk Siem Reap International Airport. En veldig liten, spesiell og utrolig fin flyplass. Ikke hva vi hadde forventet!

I Siem Reap jobber to venninner som frivillige på barnehjem og skole, og de bor på Green Town Guest House. Derfor booket vi også inn her, og skal bo her sammen med Ida og Christine i 8 dager.
Siem Reap hittil av det vi har sett har vært veldig bra, det er en kjempe fin by som virkelig har kommet seg. Masse shopping, markeder, cafeer, restauranter, utesteder, templer osv. Mye å både oppleve og se.
Vi brukte dagen i dag på å bare slappe av på Guest House’n sammen med Ida og Christine som var syke denne dagen.

Fredag:
Vi slappet av i dag også mesteparten av dagen. Ida var blitt bedre men Christine lå fremdeles syk. Så Ida ble med oss ut å spiste på kvelden, og tok oss med til en hyggelig restaurant liggende i et lite smug. Her pleier de å servere popcorn før maten som en liten appertizer og fruktfat til dessert. Litt spesielt med popcorn, men ganske kult konsept!

Etter middagen tok Ida oss med på nattmarkedet her i Siem Reap.

Lørdag:
Girls night out. I dag møtte vi de to andre norske som også bor på Green Town, som er blitt gode venninner av Ida og Christine. Kjempe hyggelige jenter, Emilie og Nora. Først spiste vi fem jentene middag på Soria Moria (hotell og restaurant som drives av en norsk dame fra Sandefjord). Soria Moria pleier å ha ulike promotions, og i dag var det halv pris på mat og 2 for 1 drinker, så det passet oss bra. I tillegg har de skandinavisk mat. Vi fikk bord i andre etasje på en liten takterrasse, egentlig skikkelig romantisk. Her koste vi oss veldig, selv om maten ikke var helt topp..

Etter middagen dro vi på vors på Tilda House, hvor alle de andre frivillige bor. Her var det også et par andre backpackere, så det var hyggelig. Kambodsja er veldig populært land for backpackere, men det er jo ikke rart, for det er masse å oppleve her.

Utover kvelden dro vi til Pub Street, en egen gate med restauranter, barer og utesteder. Ganske kult! En annerledes kveld!

Søndag:
I dag hadde vi planlagt Happy Ranch og prøve oss på å ri! Men da vi kom fram hadde de selvfølgelig ikke mottatt bookingen vår på mail, og var full booket hele dagen. Så vi reiste tilbake til Green Town etter vi fikk bestilt ny time en annen dag.
På kvelden tok Ida og Christine oss med på restauranten Red Piano, en kjempe hyggelig restaurant med veldig god mat. Vi spiste pesto-pasta, og har virkelig aldri smakt liknede. Helt fantastisk god! Etter middag dro vi videre på The Blue Pumpkin, en internett cafè. Masse forskjellig bakevarer, is og småretter i første etasje og cool lounge i andre etasje hvor man sitte i sofa med beina rett ut. Veldig behagelig :)
Når klokken ble 24.00 var det tid for meg og Lars og gå ut og vente på pick-up’en vår. Vi hadde nemlig bestilt nattbuss til Phenom Penh, hovedstaden i Kambodsja. Klokken 24.00 – 01.15 hadde vi fått beskjed om å vente på utsiden av Green Town for å bli plukket opp av en minivan. Men 23.55 når vi kom sa vi akkurat av bilen rygget ut av gårdsplassen. Supert! Men var det vår pick-up? Ingen døgnåpen resepsjon på Green Town, og vakten kunne ikke engelsk særlig godt, men klarte å forstå det slik at det var vår pick-up som hadde kjørt uten oss. Lars kom på at nabohotellet (et ganske så dyrt et) helt sikkert hadde døgnåpen resepsjon, og kanskje kunne få de til å ringe busselskapet om å vente på oss. Heldigvis var resepsjonen her døgnåpen, og de ville ringe for oss. Vi skulle få ny pick-up og bussen ventet på oss. Flaks! Etter bare noen minutter kom en ny minivan og plukket oss opp og vi rakk bussen!

Mandag:
Phenom Penh, se eget innlegg

Tirsdag:
Phenom Penh, se egen innlegg

Onsdag:
Siem Reap er kjent for sine vakre templer, uendelig med oldtids gamle templer. 10 timer med guide tar det å komme seg gjennom alle. Det bestemte vi oss for å unngå, så vi dro dit kun med en tuk tuk sjåfør og kjørte gjennom 5 av templene. Det er spennende å tenke over hvordan menneskene levde på denne tiden. Kjempe store templer, små templer og totalt plyndrede templer. Angkor Wat er det største og mest kjente. Det meste i byen heter også Angkor her, pga dette tempelet. Det sies at Angkor Wat er en av de tingene en skal oppleve før en dør!

På kvelden dro Lars og jeg til Pub Street og spiste på Kehmer Family Restaurant, mens de andre var på avskjedsmiddag med alle de andre frivillige. Kehmer Family var en utrolig fin, romantisk og forseg gjort restaurant i oransje farger og masse lys.

Etter middagen dro vi på nattmarkedet og shoppet klokker, malerier, hengekøye, veske og klær!

Torsdag:
Endelig var dagen kommet for The Happy Ranch, og det var tid for litt ridning i Siem Reap’s egen countryside! Både Ida, Christine, Emilie, Lars og Heidi var med mens Nora måtte jobbe. Klokken åtte på morningen var vi på vei i tuk tuk’en vår, spente men klare.
The Happy Ranch er drevet av en amerikaner, og vi var veldig overrasket da vi kom fram til Ranchen. Et kjempe fint sted, store beiter og stor fin stall. Alle hestene var også godt stelt og godt foret. Hesten stod klare og ferdig oppsalet da vi kom, og vi fikk utdelt hest etter erfaring. Emilie og Heidi som hadde ridd lengst fikk de tregeste hestene, slik at vi kunne ta igjen de andre ved å galoppere. Vi red en hel time på fine veier gjennom åkre og landsbyer. Alle syntes det var kjempe gøy. Lars ikke minst som red for første gang var vi kjempe stolte av som travet med hesten på slutten! Forferdelig varmt, men en vel verdt opplevelse.

Etter en dusj, litt avslappning og en liten blund på rommet dro vi på Commen @ Grounds og spiste lunsj. En veldig koselig cafè med kjempe gode sandwicher og toast. Etter lunsj dro vi på Old Market, et ganske stort marked hvor det er veldig gøy å prute!

Senere spiste vi vår siste middag i Siem Reap på The Red Piano sammen med Ida, Emilie og Nora, hvor vi igjen spiste en fantastisk pasta. Under middagen merket vi at musikken stadig ble høyere, og det tok litt tid før vi oppdaget DJ’en i baren. Han var totalt dritings, og ga oss et show å le av! Der stod han og danset, og sjanglet og drakk mer og mer mens han stadig ordnet med musikken. Nysgjerrige Lars spurte ene servitøren om hvem han var. Utrolig nok var det første dag på jobb til den nye sjefen. Så han feiret virkelig!

Etter middag og dessert på The Red Piano tok vi en siste tur på nattmarkedet. Det er utrolig gøy å bare gå rundt å se på at det de selger. Alt fra a-å, kjempe mye fint. Og man kan få veldig mye bra til en liten penge!

Fredag:
I dag dro vi fra Green Town og Siem Reap, klokken 06.30, på vei til flyplassen for å dra videre til Bali, Indonesia!

Skrevet av heilars 09:43 Arkivert i Kambodsja Kommentarer (0)

Langkawi

rain 30 °C

Regn, regn og atter regn. Etter tre dager med bare regn og dårlig vær på Koh Lipe, bestemte vi oss for å dra videre og satte oss på båten til Langkawi. Selvfølgelig ble fergen vi hadde betalt og booket, kansellert pga mye sjø. Men det gikk også speedboat til dobbel pris, på andre siden av øya. Så vi krysset øya, svette som vi var fra før av, med sekkene på ryggen og kom oss til speedboaten i tide.

Vi skjønte ikke helt hvorfor fergen var blitt kansellert pga mye sjø, for første gang på tre dager var himmelen så lettskyet at sola skinte gjennom. Men vi skjønte fort hvorfor når vi var litt uti havet. I en båt med 1200 hestekrefter og bølger på 1-2 meter, kunne den 1-timers lange båtturen sammenliknes med en evigvarende berg-og-dalbane!

Hele og fine kom vi fram til den Malaysiske øya, Langkawi. Føltes mer som fastland enn en øy, for øya er enorm og veldig sivilisert på alle mulige måter! Vi hadde forhåndsbooket et hotellrom på nettet, et stort og fint rom rett på den beste stranda på øya og med byen rett på utsiden. Rommet var ganske så billig, så nesten for godt til å være sant tenkte vi. Taxisjåføren visste ikke hvor hotellet var, og vi kjørte en god del fram og tilbake før vi fant fram. Et hotell med to rom, ett under og ett over, ingen resepsjon. Vi fikk nøkkel av en mann som jobbet i "tourist agency" ved siden av. Litt fortvilte, men håpet likevel på at rommet ville stå til forventningen. Vi var slitne og klokka var blitt 19.00 allerede, så vi gledet oss til å sette fra oss sekkene og dra ut å spise litt. Men neida, vi kommer til en dør som er forsøket å bli brutt opp. Vi åpner opp og kommer til et rom som ser ferdig brukt ut. Senga var ikke redd opp og hadde liggemerker i seg, putetrekket var halvveis dratt av, det lå hår i badekaret og det var vått både oppi her og på gulvet. Dessuten lå det personlige eiendeler litt rundt omkring på rommet. Ikke minst var senga full av diverse dyr, det krydret! Her var ikke vi særlig interesserte i å bo.. Jakten på nytt sted å bo måtte begynne klokken 19.30..

Vi ante ingenting om området rundt her, så vi startet rett og slett å lete etter en restaurant med gratis wifi for å se etter hotell på nettet. Det ble en dyr restaurant, men vi fikk hvert fall god mat og fant oss et nytt hotell å teste ut. Casa Fina Fine Homes ble vårt nye hotell, ett helt nytt hotell 1 km unna der vi var ca, til enda lavere pris! Endelig kom vi oss til rette på et veldig bra sted!

Her på Langkawi har det vært akkurat som på Koh Lipe, nemlig regn hver eneste dag! Nå har vi snart hatt 2 hele uker med dårlig vær, tydelig at moonsonen kommer tidligere enn vanlig her i sør.

Langkawi minner oss om Ao Nang i Thailand, et litt kjedelig (i dårlig vær) og dyrt turiststed. Vi har sett stranden, som skal være den mest populære her på øya. Den var så lang som øyet kunne se, langgrunt, masse typer vannaktiviteter og fint turkist vann. Hadde det bare vært sol, så vi hadde opplevd stranda i govær... Vi har slitet hver dag med å finne en grei restaurant med greie priser. Man må regne med å bruke litt penger her, men det har vi ikke hatt lyst til. Så vi har kjøpt brød, nutella, philadelphia og frukt som vi har levd på til flere av måltidene.

På mandag tok vi taxi inn til den store byen på øya. Vi var innom et kjøpesenter og gikk langs en lang gate. Selv om klokka var rundt 14, var nesten alle butikkene fremdeles stengt, litt spesielt. Vi hadde egentlig tenkt til å ta både lunsj og middag her, men det ble det dårlig med og det tok ikke så lang tid før vi tok taxi tilbake igjen.

I dag er vår siste dag her, og vi har spart opp litt penger for å spise på restauranten vi spiste på første dagen her. Den var dyr, men veldig verdt pengene. Dessuten var servitørene veldig hyggelige. Vi gleder oss til å spise god middag igjen! Fram til middag sitter vi i resepsjonen på hotellet og bruker opp timene. Flyet vårt går ikke før 22.40, så vi har nok av timer foran pc'n mens regnet treffer bakken på utsiden.

Skrevet av heilars 23:31 Arkivert i Malaysia Kommentarer (0)

Koh Lipe

rain 30 °C

Torsdag:

Klokken 06.00 var vi klare for å bli plukket opp av minibuss og kjørt til Satun. Etter fire timers komisk, spesiell og pinefull kjøretur kom vi fram til båthavna hvor vi skulle bli fraktet videre til Koh Lipe. Foran oss i minibussen hadde vi et godt pensjonert ektepar. Fruen ville absolutt sitte nærmest døra, og derfor måtte en enslig stakkar mann sette seg mellom disse. Herren klaget på at han ikke satt noe godt fordi fruen ikke satt ved siden av han. Begge to hørte dårlig og måtte derfor bøye seg framover hver gang de snakket til hverandre. Ekteparet var selvfølgelig svenske, så vi fikk med oss alt sammen! Kan tro det var litt av en komisk stemning i baksetet.
Selvfølgelig, heldige som vi alltid er når det gjelder lukter, så fikk vi med oss et par jenter med noen grusomme illeluktende klær på seg, og denne lukta satte seg i hele bussen. Fire hele timer og tett luft med ufyselig lukt.
Når vi kom i gang med kjøringen og kjørt en times tid, ble vi vitne til et drap av en fugl. Vi kjørte på en levende fugl, og det smalt..
Noen kilometer senere møtte vi på den styggeste frontkollisjonen. Hele frontruta var knust og borte! Ikke koselig å kjøre forbi..
Da vi endelig kom fram til havna, skulle vi kun vente en time på båten vår til Koh Lipe. Men neida, det viste seg at den båten, som vi har booket og egentlig plass på, var full. Og det var neste båt også. Så vi fikk ikke båt før kl 16, og måtte vente i fem og en halv time på en benk og ingenting å gjøre!
Halv 6 var vi endelig nådd hovedstranden på Koh Lipe, himmelen var så å si nesten hele sort og hadde et helt enormt tykt skydekke under hele båtturen, flaks at vi nådde fram akkurat ide det begynte å regne! Men båten kjørte oss bare til en brygge ca 30 meter unna stranda, og her sto det longtail båter som skulle frakte oss inn til land. Vi trodde vi hadde betalt nok for båtturen, men mer måtte det til. 50 bath per person for å kjøre oss 30 meter. Normalt sett koster det 50 bath å kjøre rundt hele øya! Det er så synd at thailand ødelegger seg selv på denne måten. De tenker kun på å tjene penger av turister! Selvfølgelig slapp alle de lokale unna med både båtbillett og ekstra billett inn til land.
Vi har booket inn på et veldig koselig hotell, The Reef og her skal vi bo i 3 netter forløpig.

Fredag:

I dag våknet vi til øs pøs regn, og det regnet og var grått hele formiddagen. Vi spiste frokost i 12-tiden og gikk nesten rundt halve øya for å ta en titt. Det så veldig bra ut, mye fine strender, hvit sand så langt man kan se og turkist vann. Men det ligger longtail-båter langs nesten alle strendene på rad og rekke. Til sist så langt vi kom langs strandkanten, kom vi til en odde med en superfin strand i en egen liten lagune!
På båtturen til Koh Lipe, møtte vi på en indisk mann fra Canada som var ute på reisefot. Så ut som han var 50 år, men han var faktisk 72 år gammel, jobbet fremdeles og hadde reising som sin hobby. Overalt har han vært, han kunne ramse opp alle byer og steder. Da vi nevnte alle stedene vi hadde vært på og skal til, kom han med tips og forslag til alle mye byer vi kommer komme oss til, reisemåter, opplevelser og det hele. 72 år, og han har virkelig vært hele jorda rundt og reiser fremdeles. Det er imponerende! Vi møtte han igjen her på Koh Lipe, etter at han hadde vært en dag på en annen øy i nærheten. Vi kom tilfeldigvis snakk over nye steder vi har planlagt å reise til, og han imponerte igjen! Morsomt.

Lørdag:

Ny dag med regn og tungt skydekke hele dagen. Ikke gjort annet enn å se på filmer, lest og slappet av i lobbyen, og spist grillet maiskolbe og kyllingspyd for 8 kroner - nam!

Søndag:

Igjen våknet vi til øs pøs regn og mengder av vind, men heldigvis ga det seg etter et par timer og lettet raskt. I dag hvor vi har bestemt oss for å reise videre, til Langkawi – Malaysia, blir det selvfølgelig strålende vær. Eneste dagen med sol mens vi har vært her på Koh Lipe! Det er litt urettferdig, men noe regn må vi oppleve. Noen dager med regn er heldigvis ikke så ille når man reiser så lenge som vi gjør, i forhold til flere dager regn i løpet av en toukers ferie!
Klokken 12 i dag sjekket vi ut fra The Reef Hotel, et veldig bra og koselig hotell her på Koh Lipe, og kl 16 går fergen vår til Langkawi, ca 2 timer unna. Vi håper på masse sol og bra vær på Langkawi hvor vi skal være 5-7 dager før vi flytter oss videre.

Skrevet av heilars 23:29 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Nydelige Hong Island

overcast 30 °C

Dagen i dag har vi tilbragt på Hong Island, en nydelig ubefolket øy ca 1 times "longtail boat-tur" unna Ao Nang. Øya er i seg selv ikke så veldig stor, men byr på mye spennende. Den har to laguner, en på hver side av øya. Den ene er en kjempe fin strandlagune med hvit sand og klart vann, og den andre en "strandplen" ved lavvann og 2 meters dypt vann ved høyvann, omringet av klipper og skog.

Foruten at Hong Island er en nydelig øy, bærer den også preg av tsunamien fra 2004, hvor det er laget en skogssti gjennom øya hvor følger av tsunamien er bevart. Her kan man se båter og deler av båter kløyvd, ødelagte trær og kvist og kvast. De som var på Hong Island under tsunamien beveget seg innover i skogen og gjemte seg under en kalkklippe, all vegetasjonen på øya tok i mot bølgen og det var kun vann som klarte å komme seg hit. Denne natyrstien som er laget går også forbi dette stedet, og det er også evakueringsruten dersom en ny tsunami skulle oppstå. Veldig spesiell opplevelse å gå gjennom denne stien og se bitte litt av alle de ødeleggelsene som ble etter tsunamien...

I kveld bestilte vi amerikansk pizza på rommet, buy one, get one free! Det finnes flere italienske restauranter her, men pizza er ikke thaiene særlig spesialister på, så vi var litt skeptiske men prøvde likevel. Og gjett om det smakte! Nå savner vi skikkelig god thaimat igjen, og gleder også til å dra videre i morgen. Egentlig skal vi til Filippinene i morgen, som vi har gledet oss ufattelig lenge til å oppleve, men pga tsunami i Japan og atomkraftverk uten kontroll har vi styrt unna. Vi holder oss i Thailand en liten stund til, fremdeles i vest og beveger oss så langt sør mot grensen til Malaysia en kommer. Nemlig til øya Koh Lipe. Planene våre endrer seg stadig, men er man backpackere er det vanskelig å forut se alt og følge planen til punkt og prikke. Etter Koh Lipe vurdere vi å sette oss på en ferge 1 time lengre sør, til den malaysiske øya Langkawi.

DSC_0402.jpgDSC_0395.jpgDSC_0418.jpgDSC_0445.jpgDSC_0449.jpgDSC_0454.jpgDSC_0464.jpg4DSC_0465.jpgDSC_0568.jpg

Skrevet av heilars 07:50 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Hot stream waterfall og elefanttrekking

overcast 35 °C

I dag var det tid for noe annet enn båt, strand og soling som vi har ventet noen dager på å få til. Endelig kom dagen! Vi ble plukket opp på hotellet kl 9.00 og kjørte ca 45 minutter innover i Aonangs jungel. Først besøkte vi hot stream waterfall, et naturlig varmt vannfall på ca 40 grader med en svært spesiell utforming. Her fikk vi oss et skikkelig varmt og naturlig spabad med damp og det hele. Etterpå var det tid for elefantridning i jungelen, noe vi har ventet lenge på siden elefant-opplegget i Malaysia ble totalt misslykket! Ny kjøretur og vi var framme ved elefant ranchen etter ca en halvtime.

Det var spennende å oppleve elefantryggen, ikke bare i stolen med også direkte på huden på hodet til elefanten. Vi fikk selv styre elefanten og lærte hvordan vi fikk den til å gå framover og stoppe. Utrolig hvordan elefanten gjør akkurat det man ber den om, som for eks å reise snabelen over hodet! Etter å ha ridd på elefant gleder faktisk Lars seg til å prøve seg på hesteryggen! Det er ikke værst :)

Når kvelden kom, og vi igjen skulle lete etter ny restaurant bestemte vi oss bare for å bruke litt ekstra med penger og spise nordisk mat. Kylling schnitzel, svenske kjøttbullar, tyttebær og potetmos. Det smakte veldig godt! Vi gleder oss til å reise fra Ao Nang nå etter snart en uke her. Ao Nang er en utrolig kjedelig by og har ganske lite å by på om man ikke har planer om å svi av veldig mye penger. Stranda er kjempe kjip, alt er dyrt, bare turisme overalt og maten er heller ikke like god selv til nesten dobbel pris..

I morgen er siste dag her på Ao Nang, og den dagen skal vi være på Hong Island som skal være en veldig fin øy litt på utsiden av Ao Nang.

Skrevet av heilars 08:03 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Øytur med longtail boat

I dag var det klart for ny øytur/snorkletur, vår fjerde tilsvarende tur hittil! Vi ble plukket opp på hotellet kl 9.00 og kjørt ned til stranda hvor vi flyttet oss over til longtail boaten og dro avgårde. Første stopp var Phranang Beach, tilhører Railay. Masse folk. Neste sopp var Poda Island, en rundt øy med strandlinje rundt. Veldig fin øy og kjempe fin sand, bare synd det var så mye rot på øya.. Det lå brente kvister og greiner som dekket til den hvite sanda, mye søppel (kanskje pga alle apene på øya). Etter Poda Island og lunsj dro vi videre til Chicken Island (øya er formet som en kylling, se bildet). Her ankret vi bare opp og hoppet fra båten og snorklet. Siste stopp var Tup Island, en bitte liten øy med en sammenhengende sandbank utover. Kjempe nydelig!

Vi merker vi har gått litt lei disse båtturene, da de er lagt opp helt likt og fordi det er altfor mye turisme. Øyene er alltid fullstappet med folk og båter. Dette er nok den siste vi ble med på, hvert fall i Asia. Beste øytur hittil har uten tvil vært rundt Koh Ngai, hvor vi nesten fikk øyene for oss selv og i tillegg besøkte grotten vi svømte inn i. Mye opplevelser på en tur!

Bilder fra øytur:

DSC_0027.jpgDSC_0132.jpgDSC_0931.jpgDSC_0950.jpgDSC_0958.jpgDSC_0970.jpg

Skrevet av heilars 04:18 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Første dagene på Ao Nang

Torsdag ettermiddag ankom vi Ao Nang, og sjekket inn på hotellet Cozy Place. Vi fikk ordnet oss en ganske grei deal på nettet, og rommet sto til forventning. Stort fint og nytt rom med et fint bad og stor balkong. I tillegg får vi servert frokost gratis og har gratis wifi. Beliggenheten er dog ikke den beste, men ligger greit til. Vi leier scooter omtrent hver dag og kjører ned til hovedbyen og stranda på bare et par minutter!

Ao Nang er et av Thailands charter steder, og det er ikke vanskelig å merke. Prisene er blant annet dobbelt så høye som andre steder på mat, dagligvarer og andre ting. Og de lokale blir ganske gretne når man pruter. Strendene her er heller ikke så fine, på langt nær så fine som ute på øyene. Sanden er mer gjørmete og vannet mer grønt og brunt.

Dagene hittil har vi bare brukt på å slappe av, blitt kjent i området, forhørt oss om videre planer og ligget på stranda. Vi har på nytt levert klærna til laundry, hvor vi igjen har fått et plagg ødelagt. De er ikke alltid like nøye her, og spesielt ikke på de største turistområdene. I det minste luktet klærna nyvasket når vi fikk dem.

I går tok vi longtail boat ut til Railay Beach, som er kjent for å være en veldig bra stand her i området. Det som er spesielt med denne stranden er at den er omringet av klipper, og kan kun nåes med båt selvom stranda tilhører fastlandet. Da vi kom fram fikk vi nesten følelsen av at vi hadde kommet til feil strand. Men det var Railay vi var på, så stranda var ikke helt slik vi hadde sett for oss med tanke på alt det positive vi har hørt om den. Railay Beach er en helt vanlig strand og kan på langt nær ikke sammenliknes med andre tropiske/øde strender. Eller så er det rett og slett bare vi som har blitt litt bortskjemte med andre strender vi har vært på rundt om i Thailand. Ellers er Railay turistisert som andre steder og i tillegg ektremt dyrt. De har noen resorter her, regner ikke med at de er de billigste her i Ao Nang heller, og mat på restaurant og dagligvarer opp mot 3-4 ganger så dyrt som hva vi er vandt med! For en charterturist er det selvfølgelig ikke dyrt å leve her, men en backpacker kan fort slite med å holde budsjettet sitt her.

Til frokost i dag kjøpte vi ferske rundstykker, ost og skinke og en hel ananas og satte oss på balkongen og spiste. Det er utrolig hvor deilig det kan være å lage egen mat og spise et annen sted enn på en restaurant når man gjør det hver eneste dag flere ganger om dagen! Vi begynner å bli en smule lei luksuslivet - å få servert mat på restaurant hver dag..

Vi skal være her på Ao Nang i fire dager til, hvor vi skal finne på litt forskjellig av øyturer og naturopplevelser så følg med for videre oppdateringer :)

Railay Beach:

Skrevet av heilars 21:32 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Øytur og skandinavisk middag

Endelig fikk vi til øyturen på Phi Phi, og mot vår forventning var det også strålende vær! Klokken 9.30 dro vi avgårde, klare for mye bading, snorkling og soling. I løpet av turen var vi innom Maya Bay, Lohsamah Bay, Pileh Bay, Monkey Bay og Bamboo Island. Vi startet på Maya Bay, hvor filmen "The Beach" er spilt inn, gøy å se men ikke mere enn det. Stranda var egentlig veldig skuffende. Bukta var full av båter, og stranda så fullstappet av mennesker at det ikke engang var plass å komme til.

Resten av turen var vi veldig fornøyde med, mange fine steder og vakre strender. Bamboo Island var siste stopp før solnedgang, en kjempe fin liten øy med strandkant rundt hele, koraller og masse fine fisker. Vi var ute helt til solnedgang, hvor vi stoppet utenfor en klippe og så på at den røde sola forsvant ned i horisonten.

Når vi kom tilbake til land, var det rett i dusjen og ut for å spise. Vi kom over en restaurant som serverte skandinavisk mat, og syntes vi kunne unne oss litt ekstra, så vi slo til med svenske kjøttbullar med potetmos og brun saus, og bakt potet med grillspyd og hjemmelaget tzatziki. NAM!

Bilder fra øyturen:

DSC_0788.jpgDSC_0791.jpgDSC_0807.jpgDSC_0829.jpgP3160439.jpgP3150403.jpg

Skrevet av heilars 05:08 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Ikke lykken med oss på Phi Phi

Fredag ettermiddag etter 4-5 timers vellykket båttur kom vi fram til øya, Phi Phi. Vi hadde denne gangen også forhåndsbooket og betalt for tak over hodet. Vi har nemlig ekstremt tunge sekker nå, så ville ikke slite oss ut noe ekstra. Første møte med resepsjonistene på PP October Guest House, var ikke helt som forventet. Vi ble ikke akkurat møtt med smil og vennlighet. Det var to damer som satt bak skranken, og de enset omtrent ikke at vi kom. Når vi prøvde å få kontakt med de, så de ikke engang på oss. Det tok derfor en god stund for å få de til å skjønne at vi var ute etter å få rommet vi hadde betalt for. De prøvde seg på å si at de ikke hadde mottatt noen booking fra oss og virket totalt uinteressert. Men da vi viste fram passene våre, viste det seg at bookingsskjemaet lå rett bak ryggen deres, på toppen av bunken!

Rommet vi fikk, stod heller ikke til våre forventninger, det var skittent, vannet funket såvidt og nettingen foran vinduet (ingen glassruter) var løst, og alle mulige småkryp kan snike seg inn uten problemer. Men dette måtte vi bare finne oss i.

Etter vi fikk sjekket inn, dro vi ned på stranda bare noen få minutters gange fra her vi bor. Stranda viste seg å ikke være noe særlig bedre enn rommet vårt. Vannet var skittent og med en høy konsentrasjon av alger og annet groms! Selv med stekende sol fristet det ikke engang å putte føttene i vannet. Vi tenkte hvorfor i all verden vi hadde dratt til denne øya. Vi kom egentlig bare hit for å oppleve den berømte Maya Bay hvor "The Beach" ble spilt inn, og vakre og spennende øyer utenfor. Vi angret derfor på at vi hadde forhåndsbooket hele 3 netter.

Det er ikke vanskelig å se at sentrums område her på øya har gått på chartersmellen, med plenty av turisme, bråk og støy fra utelivet og de lokale som gjør det de kan for å tyne hver minste lille bath ut av lommeboken din. Motsatt av hva thaiene er kjent for å være. Vi har ikke møtt på mange av de omgjengelige, hyggelige og svært serviceminded thaiene her.

Første dag hadde vi planlagt øyturen som vi kom hit for å gjøre, og noe vi gledet oss veldig til. Men selvfølgelig våknet vi opp til regn og dårlig vær. Heldigvis fikk vi ombooket billetten, vi hadde valgt riktig turist agency! Akkurat det gikk litt i mot våre forventninger, ettersom de lokale oftest kun tenker penger , deretter service. Men heldigvis ikke i dette scenarioet. Grunnet ombooking, fikk vi en lang dag med nesten bare grått og kjedelig vær. Med kun uflaks og kjedelige hendelser på Phi Phi, fant vi oss endelig en restaurant med "Free Wifi" og god meny hvor vi bestilte masse nydelige retter, fruit shakes og desserter. Den dårlige starten vi fikk her, ga endelig lett slipp. Etter vårt "behagelige og gode" måltid, tok det ikke lenger en liten times spasertur til, før Heidi fant ut at det var mer morro i vente. Da var det bare å ta beina fatt å sette kursen rett tilbake mot Guest House'n, hvor Heidi fort ble riktig ille.

Matforgiftning er ordet, ekstreme magesmerter, oppkast, hodepine og feber. Ikke noe man ønsker å oppleve. Heidi har derfor ligget langflat på senga dag ut og dag inn uten noen form for krefter, og forsiktig prøvd å tilvenne magen mat og drikke. Heldigvis er det veldig flinke farmasøyter her på øya, og Lars har flydd rundt og ordnet alt for hun skal ha det hun trenger og bli bedre.

Grunnet bare dårlige opplevelser så langt her på øya, ville vi for en gang skyld unne oss litt ordentlig luksus, ved å oppgradere sove-standarden ett par hakk. Tenkte at dette var noe vi fortjente. Avgårde dro vi, hvor Lars som pakk-esel med over 50 kilo på kroppen fordelt på tre sekker, og en passe redusert Heidi, tuslet vi avgårde mot vårt nye bosted, Jong Guesthouse. Rommet stod lett til forventningene, ett par hakk over vår tidligere standard (som kan sammenliknes med ett afrikansk sykehusrom, på en prikk.) Her fikk vi plutselig "Free Wifi", på rommet flott bad og stort og fint rom. Nesten for godt til å være sant virket det som. Men morroa skulle ikke ta slutt enda, BedBugs og en lekkende aircondition var ikke det mest behagelige å sove i. Så da bar det fort tilbake til vårt afrikanske sykehusrom og den gjestmilde betjeningen. Til tross for manglende lydisolering (dvs - no windows), yrende festliv og andre festligheter rundt om, sovnet begge turtelduene, denne gang uten bedbugs, oppgradering til A/C, passe utslitte begge to og klokka var rukket å bli 2 på morgenen.

Neste dag holdt vi oss inne på rommet, og Heidi fremdeles langflat på senga. Sola steket på blå himmel selvfølgelig! Da er det ekstra gøy å sitte inne på rommet hele dagen. Ganske ensomt for Lars, siden Heidi sov omtrent hele dagen lang. Etter litt piller, og magenøytraliserende shake, begynte Heidi gradvis å føle seg bedre, men fremdeles helt uten energi til å gjøre noe som helst annet enn å ligge i senga.

Pga Heidi har blitt syk, har vi måttet forlenge oppholdet her på Phi Phi, siden vi kun kom hit for å oppleve øyturen. Derfor bestemte vi oss for å finne et nytt og bedre sted å bo de siste nettene. Morningen etter dro Lars nok en gang ut på jakt etter nytt bosted, og han fant det perfekte og koselige rommet på The White 2. Endelig har vi kommet oss til rette. Stort fint rom, helt hvitt, med lyseblå gardiner, kjøleskap og free WIFI, og ikke minst et mye mer delikat toalett! Vi har også igjen fått ombooket øytur-billetten til den 16. mars, og vi blir derfor her på The White 2 og øya Phi Phi fram til den 17. mars, dersom alt går etter planen. Deretter går turen videre til Ao Nang.

Skrevet av heilars 21:40 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Øytur rundt Koh Ngai

Vår siste fulle dag på Koh Ngai, dro vi på øytur og besøkte fire forskjellige steder. Første stopp var på sørsiden av øya her med mye korallrev og fisker, et kjempe fint sted å snorkle. Selvfølgelig var undervannskameraet ødelagt og vi fikk ikke tatt noen bilder under vann. Men det var mye å se her. Dette stoppet var egentlig ikke en del av planen, men ble tilføyd fordi korallrevet vi egentlig skulle til var steng pga bleking av korallet.. Hva enn det vil si!

Neste stopp var øya Koh Mook, en stor grotte i vannet. Her svømte vi gjennom grotta, trangt og bekkmørkt. Ved enden kom vi fram til en kjempe lagune! Utrolig vakkert og spennende å få med seg.

Etter dette dro vi til Koh Ma. Den siden av øya vi var på var det lokalbefolket, bare et par hus. Og et veldig fint resort som så passe nedlagt ut. Ellers var det en kjempe fin strandlinje, turkist vann som alle de andre stedene og bølger som bruset inn. En utrolig fin paradisøy!

Siste øya vi besøkte, Koh Cheuk ble det mer snorkling og enda flere fisker! Hele fjellveggen opp fra vannet var også fylt med flaggermus! Hundrevis.

En vel verdt øytur med masse opplevelser!

I morgen reiser vi videre til Koh Phi Phi, og har allerede booket oss inn på Phi Phi October Guest House som skal ligge veldig bra til på øya, nærme både byen og strand. Vi gleder oss til enda flere opplevelser!

Skrevet av heilars 23:15 Arkivert i Thailand Kommentarer (1)

(Innlegg 11 - 20 av 35) « Side 1 [2] 3 4 »