Late dager på Koh Ngai

I dag er det vår fjerde dag her på Koh Ngai, og vi har tatt dagene helt med ro og slappet av for fult! Som sagt er Koh Ngai ikke så stor øy, og det er kun hoteller/resorter her. Ingen veier, kun strandlinjer. Og det er kun båt som funker for å komme seg rundt på øya. Det er derfor ikke så mye annet å gjøre her enn å slappe av, sole seg og bade.

Stranda her er kjempe fin, kritthvit med helt klart turkist vann. Vannet er varmt og deilig og det er masse fisker av alle regnbuens farger som svømmer under deg. Det er også maneter her, uheldigvis, som har kommet og gått med dagene. De er bitte små, lilla og har røde tråder. Heldigvis er de ikke farlige, brenner bare litt der og da, og så går det over. Men de flokker seg veldig, og vannet blir fort fylt opp når de først er her. En av dagene har det vært umulig å badet, ellers har det vært perfekt!

Hver dag, som regel på ettermiddagen (untatt i dag), har det regnet, tordnet og lynet. Og dagene på stranda har blitt korte. Men det er også greit innimellom når sola er så sterk som den er, og hvert fall den ene dagen hvor vi ikke fikk badet. Tilfeldigvis regnet det også mest denne dagen, så det passet bra.

Her på øya har vi kun kaldt vann, så vi gleder oss hver dag til å ta en dusj etter en dag på stranden! Vanntanken står ikke en gang i sola, så vannet er helt sinnsykt kaldt! Ellers går også strømmen hver dag rundt klokken 18, men kommer alltid tilbake etter noen minutter. Alt dette gjør bare følelsen over at vi er på en ”øde” øy bare enda større.

I og med at det bare er hotellene her som holder øya i gang, er selvfølgelig prisene også mye høyere enn andre steder. Det er litt synd, men selvfølgelig fullt overlevbart for europeere! På fastlandet har vi betalt 60 thai bath for en red curry med kylling (ca 11 norske kr), mens her på øya koster samme rett 140 thai bath! Over dobbel pris. Gjestene her er jo avhengig av å spise i hotellet restaurant, så de benytter seg av å skru prisene opp. Øya har derfor blitt litt charter-preget, med mye familier og turister som ikke tenker på pengene. Men vi syns det likevel har vært verdt å oppleve denne øya, for det er en helt fantastisk øy!

Vi har møtt på mange lizzards mens vi har vært her, både store og små:

Skrevet av heilars 23:13 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Lost in paradise

Vi fikk ikke nok av Thailand forrige gang vi var der, så vi tok likså godt flyet tilbake til Thailand, til Krabi Airport, og første ferge til øya Koh Lanta. Vi tenkte at Koh Lanta ville bli et godt utgangspunkt for øyhopping. Det finnes nemlig utallelige paradisøyer i Krabi-provinsen!

Koh Lanta er en passe stor øy, og en liten by. Vi rakk ikke bli noe særlig godt kjent med øya, for vi ble bare her i 2 netter for å planlegge øyhoppingen. Vi fant et greit sted å bo på Long Beach. Her leide vi en scooter og kjørte inn til byen og fant restauranter, butikker og masse turister. Vi dro ogdå innom Lanta Dive butikk og kjøpte oss skikkelig snorkleutstyr. Nå er vi klare for øyhopping og mye snorkling!

08.30 ble vi hentet av pick-up på resorten og kjørt til fergen. 1 1/2 time senere kom vi fram til øya, Koh Ngai eller Koh Hoi som øye også kalles. En kritthvit strand, turkist vann og sol møtte oss. Øya er liten, og består av et par strandlinjer, jungel og har kun noen få hoteller. Vi har ordnet et veldig bra hotell, Fantasy Resort, og bor veldig bra til på stranda.

Her starter vi dagen med en god amerikansk frokostbuffet på hotellets restaurant med utsikt ut over havet. Resten av dagen soler vi oss, bader, slapper av og spiser. Vi er i paradis!

Vi skal bo her på Koh Ngai i fire netter, og skal øyhoppe til fantastiske og ubefolkede øyer som ligger i nærheten. Videre reiser vi til Phi Phi for noen netter, hvor den kjente filmen "The Beach" er spilt inn, og så til Ao Nang, hvor vi skal øyhoppe til fler øyer, Railay Island, Koh Hong og mindre ubefolkede øyer.

Skrevet av heilars 04:19 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Bildeblogg KL

Pizzabud!

Kun damer i denne togvogna:

Indernes grottetempel

Masse aper i grotta

Latex-tre

Abourginer

Lizzard som gikk rett foran oss!

Elefant-reservat

Petronas Twin Towers

KL-Tower

Fish-spa!

Skrevet av heilars 02:58 Arkivert i Malaysia Kommentarer (0)

Shoppingsentre, marked og fish-spa

overcast 35 °C

De siste dagene har vi brukt på å komme oss gjennom flere av de mange shoppingsentrene her i KL. Vi har gått og gått dagen lang til føttene har skriket etter hvile og vært greit utslitte. Men vi har hvert fall fått sett mye! Shoppingsentrene her er ekstreme. Det største er på ca 1 million kvadratmeter og er faktisk det 13. største i hele verden. Noen lokale og mange amerikanske. På de lokale kan man finne masse billig. Blant annet skjørt for 30 kr, fest kjoler for 80 kr, sko for 50-100 kr osv. Mens på de amerikanske er det priser omtrent som hjemme. Butikker som Zara og Top Shop er faktisk billigere i London og USA.

Vi har også vært på det kjente markedet i China Town, Petaling Street. En gang på kvelden og en gang på dagen. Om kvelden er det tre rader med boder i bredden, passe trangt! Og om dagen er raden i midten fjernet, mye bedre plass men utvalget blir selvfølgelig mindre.

Ved Petaling Street ligger Central Market som vi også har vært innom. Dette er et stort innendørs marked med mye forskjellig. Her kan du spise, kjøpe klær, smykker, suvenirer, ta spa og mye mer. Det var her vi blant annet prøvde oss på fish-spa for føtter og hender. Vi fikk foret fiskene godt og fikk myke hender og føtter etter en halvtime i vann! Forferdelig i starten, kilete og ekkelt. Men etter hvert blir det bedre og kan klare å holde føttene i vannet i 5 sammenhengende minutter. Lars syns dette var kjempe deilig, han som faktisk er mest kilen av oss, og ga seg ikke. Vi startet med å kjøpe 10 min, og vi fortsatte helt opp til 40 minutter med fish-spa! Ganske spesielt, men veldig sunt for huden. Fiskene fjerner døde hudceller og gir micromassasje som skal øke blodsirkulasjonen. Billig spa. For 40 minutter betalte vi 40 kr hver, bare for moro!

I dag har vi også vært en rask tur innom Petronas Towers, som er det høyeste bygget her i KL. To like bygg med en bro mellom som kobler byggene sammen. Det går an å komme opp til toppen i det ene bygget og gå over broen, men dette gjorde ikke vi.

I morgen har vi fult program for dagen. Vi skal først på heldagstur med elefant-trekking utenfor KL, og på kvelden spise i KL Tower, et 421 meter høyt tårn med roterende restaurant på toppen! Så vi gleder oss masse :)

Skrevet av heilars 08:20 Arkivert i Malaysia Kommentarer (0)

Kuala Lumpur

Fra vinduet på hotellrommet vårt, kan vi se de opplyste og blinkende KL-Tower og Petronas Towers bare et øyekast unna. Rundt oss har vi også shoppingsentre på rekke og rad. Vi skal bo her på Prescott Inn i en uke. Her skal vi bruke dagene på shopping, spa, elefant-trekking og sightseeing.

Vi har nå bodd her i 2 netter allerede, og har shoppet for små penger på lokale shoppingsentre og vært en tur på det kjente markedet i China Town, Petaling Street, hvor de har alt mulig og du kan prute og få deg masse billig og fake saker!

I morgen skal vi på et av Sørøst-Asias største shoppingsenter. Vi har allerede vært på et av dem, som ligger i Bangkok, så vi gleder oss til å se dette også! Vi er hvert fall klar for mer shopping, i shoppingmekkaet Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur er egentlig ikke så stor by, og på langt nær så ren og pen som Singapore! Vi merker stor forskjell på å være her i forhold til andre storbyer som Bangkok og Singapore, blant annet kultur, regler, service, religion ikke minst. Malaysia er et muslimsk land. Kulturen her er en smule spesiell. Vi bor faktisk på et røykfritt hotell, men alle rommene inkl resepsjon inneholder askebeger og fyrstikker. Vi bestilte røykfritt rom, men fikk likevel et godt innrøykt rom. Da vi ba om å få bytte, sa de at alle rommene var røykt i fordi gjestene ønsket å røyke og da gjaldt ikke lengre hotellets røykfrie regel. Siden gjestene ønsker å røyke og ikke følger ”regelen” har hotellet heller gjort det om til et røykehotell ved å sette askebeger på alle rom og ellers overalt på hotellet og med røyking forbudt-skilt fremdeles hengende oppe rundt omkring. Litt spesielt…

Vi har enda ikke fått smakt på tradisjonell malaysisk mat, men gleder oss til å prøve det. Hittil har vi bare holdt oss til billige food court med all slags asiatiske retter.

Foreløpig har vi forelsket oss i Thailand, og tenker veldig på å reise tilbake etter en uke her i KL. Denne gangen øyhopping i Krabi provinsen, hvor det sies at Thailands vakreste øyer befinner seg!

Skrevet av heilars 09:21 Arkivert i Malaysia Kommentarer (0)

Singapore

Vi hadde skikkelig flaks da vi i siste sekund rakk vi flyet til Singapore om onsdag! Nattoget vi tok fra Koh Tao var nesten 3 timer forsinket, ingen viste hvorfor og aldri fikk vi vite, men etter 5 timers venting (vi var selvfølgelig ute i god tid) kom toget! Her fikk vi hver vår seng, med en gardin til å dra rundt. Veldig greit egentlig. I tillegg var det aircon-tog og vi kunne puste frisk luft hele natta og nesten fryse!

I tillegg til forsinket tog var det rush-tid når vi kom fram til Bangkok, så taxi var uaktuelt og vi løp rundt for å rekke metro/skytrain. Bare noen minutter før check-in stengte kom vi fram!

Vi har hatt 2 hele dager i Singapore i tillegg til ankomst- og avreisedato. Og det har egentlig holdt. Singapore er dyrt for oss backpackere! Det eneste som er å gjøre her er egentlig shopping, mat, sightseeing og bruke penger. Vi har bodd på Hangout @ Mt. Emily, hvor vi har betalt ca 200 kr per pers per natt for dobbeltrom med aircon. Veldig greit hostel beliggende i Little India som er ganske sentralt, men ligger et stykke unna metro. Ellers var rommet veldig greit og med et stort bad. Senga var derimot full av dyr og jeg, Heidi har fått baksiden av låret fult av bed-bugs-bitt. Det klør helt forferdelig og ikke lett å få bort! Ikke særlig gøy..

De to dagene vi har vært her har vi brukt til å se på alt mulig i alle de uendelige shoppingsentrene og fått med oss Marina Sands Bay, hvor vi var på toppen! Et sinnsykt stort og spesielt bygg, se bilde:

Vi var også en tur innom Senosa Island, en ”fake” øy som er lagd for lokale og turister. Egentlig en kjempe stor fornøyelsespark med strender, butikker, restauranter, hoteller, universal studio og masse forskjellige aktiviteter både inne og ute, karuseller og diverse. Ikke helt hva vi hadde sett for oss, men gøy å få sett! Kjempe fin park var det, men alt er kjempe dyrt!

Siste kvelden var vi ute og spiste med Kathrine og Charles som bor i Singapore. Det var kjempe hyggelig, og de viste oss også Orchard Road på nattestid med masse lys. Vi angret veldig på at vi ikke hadde fått med oss denne lange gata full av shoppingsentre og restauranter på dagtid, da vi så hvor mye det var der!

Singapore er ellers en helt ekstremt pen, moderne og ryddig by! Det er masse regler og vanvittige bøter for alt mulig. Tyggis er forbudt, spytting er forbudt, mat og drikke på metro og metrostasjon er forbudt, plukke opp fra søpla er forbudt osv.. Singapore er veldig dyrt for et Asia-land å være, selv shopping! Prisene er som hjemme omtrent, litt lavere. Og når det gjelder elektronikk som mange mener er billig her, så er det ikke det! Det er billigere i USA.

Mat har vi kun spist på food-court som er store åpne restauranter med mange ”boder” hvor alle har sin type mat. Her kan du få tak i all slags asiatisk mat, indisk, japansk, kinesisk, koreansk, thai… Dette skal være det billigste å spise. Du får ikke så mye i en porsjon og må regne med rundt 20-40 kr for en tallerken. I thailand spiste vi for halve prisen på restaurant!

Skrevet av heilars 07:06 Arkivert i Singapore Kommentarer (0)

Våre egne vakthunder

overcast 30 °C

Her på Koh Tao har vi fått oss to vakthunder, supersnille villhunder, som passer på oss dag og natt. Om natten ligger de på utsiden av døra, og de bjeffer hvis det kommer noen. Om dagen følger de oss overalt, og skremmer bort andre hunder og fugler vi ikke liker. Går vi inn i en butikk, restaurant, legger de seg på utsiden og venter. Det er litt sjarmerende, tror vi kommer til å savne de litt. De har virkelig passet på oss!

I går var vi på spa, begge to, og fikk litt massasje og ansiktsbehandling. Jeg bestilte hode, nakke og rygg-massasje, og gledet meg veldig. Regnet med at det kom til å bli en behagelig massasje. Men der tok jeg feil! Jeg ble knekt opp fra topp til tå, stått på, krabbet på og gått på av massøren. Litt overrasket der, og deilig var det ikke. Det var forferdelig vondt! Lars som bestilte ansiktsbehandling, endte opp med å få full kroppsmassasje i tillegg, heldig som han var.

I dag er det siste dag på Koh Tao, og det er dårlig vær. Så vi kommer ikke til å gjøre så mye annet enn å slappe av på terrassen til vi må sjekke ut av rommet. Denne gangen skal vi ta nattog, litt dyrere enn bussen, men det blir en mer behagelig tur og vi får til og med en hel seng hver.

Vi har vært superfornøyde med Koh Tao, og slappet av til det fulle. Nå gleder vi oss til litt mer storbyliv igjen, først Singapore og så Kuala Lumpur!

Thai-snacks?

Stekte biller og larver! Sikkert kjempe godt..

Skrevet av heilars 18:58 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

KOH TAO

Vi går helt i surr i dager og klokkeslett som dagene går, men det betyr vel egentlig bare at vi rett og slett har ferie! Vi koser oss veldig, og tiden flyr av gårde! Nå har vi allerede vært ute å reist i snart 3 uker, men det føles mer som 1 uke..

14. februar kom vi fram til Koh Tao, etter en 9-timers ubehagelig nattbuss-tur og 1 ½ times båttur. Vi hadde ikke forhåndsbestilt noe sted å bo, men regnet med at det ikke kom til å bli noe problem. Frem til vi så alle de turistene som faktisk skulle til øya sammen med oss! Vi trodde egentlig Koh Tao var et billig sted med lite turisme, men der tok vi feil. Koh Tao lever av turisme og dykkere!

Øya har bare 1000 lokale innbyggere, og alle kjører scootere. Kun resortene som har biler til å plukke opp kundene sine. Ellers utenom resorter, hoteller og butikker består egentlig øya av skog/jungel.

Etter en god del leting etter et sted å bo fant vi tilslutt et sted hvor vi fikk et lite rosa rom i en bygning med ca 20 rom og to bad på deling, for 30 kr per pers per natt. Veldig greit! Men kjedelig uten eget bad.. Vi brukte hele vår første dag på å kjøre rundt øya, vi leide firhjuling til 40 kr for en hel dag og kjørte rundt for å finne et nytt sted å bo. Mye bedre enn å gå rundt å drasse på sekken i det varme været! Vi fant masse, og så masse, men endte opp rett ved der vi startet egentlig. Et veldig ålreit sted PÅ stranda, rent og pent rom med eget bad for bare 45 kr per pers. Helt supert! Her har vi bestemt oss for å bo alle dagene vi skal være her, fordi det er så billig, greit og sentralt.

Her bor vi:

De første dagene har vi brukt til å venne oss til varmen og sola som er ekstremt sterk for oss nordboere! En time har vi holdt ut på stranda per dag. Så vi har slappet av masse, spist mye mat og kost oss. Maten her er helt sinnsykt god, vi digger det og får ikke nok! Middag på restauranten ved siden av her vi bor koster mellom 10-15 kr. Vi har også fått dilla på frukt shake (knust is og frisk frukt), de selger det overalt, og det blir fort et par-tre stykker hver oss per dag. Og når det gjelder dessert, blir en del av det og, så har jeg, Heidi, funnet min favoritt! På hovedgata er det en mann som har sin egen pannekake-bod på hjul, og steker pannekaker med alt du vil ha på av alle slags frukter, sjokolade, kokos, nutella osv. Banan, nutella og vaniljesaus på toppen=kan ikke bli bedre! Lars har ikke helt funnet sin favoritt enda, men den kommer nok!

I dag har vi vært på båttur rundt øya og snorklet. Vi var innom de beste stedene på øya hvor vi badet og snorklet. Helt turkist og klart vann, masse fisker i alle regnbuens farger og til og med hai. Selvfølgelig ble undervannskameraet tomt for strøm, så vi fikk omtrent ikke tatt noen bilder under vann.. Heldigvis blir det flere muligheter, for vi skal uten tvil snorkle/dykke igjen! Vi har hatt en topp dag i dag med masse sol og deilig temperatur. Avsluttet båtturen på øya Koh Nang Yuan, som er en helt sinnsykt fin øy! Tre små øyer som henger sammen av en strandlinje. Vi klatret opp på toppen for å se den fine utsikten, og badet og solte oss på stranda før vi dro tilbake til Koh Tao.

Vi har 3 netter igjen her på Koh Tao, før vi reiser tilbake til Bangkok for å komme oss videre til neste destinasjon, Singapore. De siste dagene skal vi bare slappe av på stranda, ta litt spa, dra på båttur og slappe av enda mer. Vi koser oss veldig mye, og har det supert! Eneste minus er myggen, det kryr om kvelden, og jeg Heidi er blitt spist opp, mens heldige Lars bare har fått ett!

Skrevet av heilars 04:14 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Byliv, shopping og spa

Bangkok er en skikkelig fin by! Enormt stor med masse skyskrapere, fem gedigne shoppingsentre, tusenvis av tuktuker og utrolige hyggelige mennesker. første dagen booket vi ut av suiten vår kl 12, og startet jakten på et sted å bo de neste dagene. Vi hadde egentlig plukket ut New Road Guest House, men vi ville se litt annet og forskjellig, og brukte dette som reserve dersom vi ikke skulle finne annet. Vi endte opp med å vandre rundt med sekk, solsteik midt i fleisen og nesten 40 grader, i 7 hele timer! Kan tro vi var slitne når vi endelig kom til rette. Etter mange hotell/hostel/turistinfo-besøk endte vi opp med New Road Guest House. Men det viste seg at dette alternativet ikke var ille i det hele tatt, det beste vi kom over faktisk. Så for 70 kr natten er dette et helt upperlig sted, nærme det meste!

Andre kvelden i Bangkok, dro vi får å se det kjente nattmarkedet Patpong. Her selger de alt mulig slags ting, og alt er veldig prutbart og selvfølgelig bare fake. Når det gjelder pruting merker vi veldig godt at Thailand har blitt et turistisert område, de vet at vi prøver oss, og de vet de kan lure oss. Vi har faktisk opplevd at mange selgere har blitt skikkelig sure når vi har prutet, og det er ikke bare bare! De skriker tilbake til deg på thai. Men det er selvfølgelig veldig opp og ned, noen er veldige lette å prute med, men det er vanskelig å få lave priser. Vi tror ikke Thailand er så billig lengre, som det tidligere har vært.

Da vi tok tuktuk hjem fra nattmarkedet, ga vi sjåføren 20 bath som vi har alltid pleid, men har krevde 100 bath. Detter er ekstremt mye, og han prøvde helt klart å lure oss. Vi ga oss ikke med 20 bath, og han truet med å ringe politet tilbake. Det er latterlig. Det er store forskjeller på vennligheten her, men de alle fleste er utrolig hyggelige og hjelpsomme. Vi har møtt på så mange underveis mens vi gikk i 7 timer for å finne tak over hodet, som var villige til å gjøre så mye for at vi skulle finne et trygt og bra sted og skulle vise oss rundt og følge oss. Da vi til sist lette etter New Road Guest House, som var veldig vanskelig å finne, møtte vi på en som helt ut av det blå, uten at vi spurte, ringte hostellet og spurte om veien. 5 lokale samlet seg rundt og ville prøve å hjelpe til, og han ene her satte seg på sykkelen sin og fulgte oss hele veien til hostellet. Slik fant vi fram!

Vi har kjørt mye tuktuk, litt av en opplevelse. De fleste anbefaler ikke tuktuk-taxi, men det er jo veldig gøy da, så lenge en ikke står fast i lange køer og nesa blir fylt opp med eksos selvfølgelig! Dessusten er det en veldig billig og rask måte å komme seg rundtom i byen på.

Ellers har vi også tatt Skytrain, som er det samme som undergrunn, bare at det går over bakken istedet for under bakken.

To hele dager, 24 timer, brukte vi på å komme oss gjennom 4 av de 5 store shoppingsentrene, som ligger tett i tett ved siden av hverandre! Dette har slått oss helt ut, og beina verker fremdeles. Resultatet er vi ikke helt fornøyd med etter å ha brukt så utrolig mange timer, men en god del penger har vi klart å svidd av! Det var veldig deilig etter så mange timers gange å sette seg ned i en god og deilig stol og få pedicure og fotmassasje, samtidlig som hendene ble stelt! Var bare jeg, Heidi, som gjorde dette da. Men det var veldig deilig!

Floating Market, noe veldig spennende vi hadde planer om å få med oss, ble ikke noe av da vi fant ut at det starter 04.00 om morningen! Det er et marked som foregår i kanaler, hvor lokalbefolkningen sitter i små ståbåter og selger til hverandre. Men dagen før vi hadde planer om å gjøre dette, også siste mulighet før vi skulle dra, kom vi hjem kl 24.00, og var dødsslitne etter shopping og orket ikke dra ut igjen etter bare 4 timer hvile. Så dette gikk vi dessverre glipp av. Hadde vært veldig gøy å sett, men men..

I natt har vi våknet flere ganger av regn. Det har høljet ned! Var også ganske overskyet når vi stod opp og litt regnbyger innimellom, men nå skinner sola på skyfri himmel :)

Nå sitter vi bare å venter på bussen vår til Koh Tao, en 9 timers nattbuss! Den går ikke før i kveld, og vi må sjekke ut av rommet om et par timer. Resten av dagen har vi ingen planer, og kommer nok bare til å bli her. De har veldig fine fellesområder, både ute og inne og gratis internett, så vi kommer nok ikke til å kjede oss! Vi gleder oss sinnsykt mye til stand, bad og drinker etter snart 2 uker med storbyliv :)

Skrevet av heilars 21:50 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

BANGKOK!

Suite i 23. etasje med utsikt over hele byen, og varm temperatur ventet på oss i Bangkok. Vi kom frem til et sinnsykt fint hotell med skikkelig gjennomført thai stil. Vi kom frem på kvelden og gledet oss til ekte thaimiddag. Hotellets restaurant lå i 31. etasje og middagen var super god! Vi har kun betalt 125 kr hver for å bo her, men dette blir for dyrt og vi skal kun bo her i natt. Så i morgen drar vi videre, og regner med å teste ut New Road Guest House som Kilroy har anbefalt oss.

Utsikten fra vinduet vårt!

Skrevet av heilars 09:39 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

(Innlegg 21 - 30 av 35) « Side 1 2 [3] 4 »