TAJ MAHAL OG TILBAKE TIL DELHI

Siste dag på programmet vårt i dag, og siste dag med Mr. Deep (sjåføren vår). I dag skulle vi besøke det berømte palasset Taj Mahal og deretter kjøre tilbake til Dehli. Guiden vi fikk for i dag, mente han hadde guidet den franske presidenten gjennom Taj Mahal, men dette fant vi ut at bare var løgn. Men han var likevel en flink og hyggelig guide, og vi fikk hele historien til Taj Mahal. For de av dere som ikke vet det fra før, er Taj Mahal kjærlighetens tempel og er bygget med kjærlighet. Indias første konge mistet sin dronning etter 14. fødte barn. Før hun ga slipp hadde hun et ønske til mannen sin, og det var at han skulle bygget et fint palass. Og slik ble Taj Mahal til. Et kjempe stort og vakkert palass som tok 22 år å bygge, og det er for det meste brukt marmor. Fasaden er faktisk ikke blitt vasket på 400 år.

Senere ble vi tatt med på å se hvordan marmoren på Taj Mahal ble laget. Det var ganske sykt å se hvordan de gjorde dette og ikke minst hvor nøysomt de gjorde det. Først slipte de marmoren i det størrelsen de ville ha, så skjærte de ut blomsterformer og mønster til marmoren og deretter puttet inn bitte små deler av steiner fra hele verden i forskjellige farger i mønsteret og igjen slipte det hele på nytt. Veldig gøy å få med seg sånne ting. Det er utrolig hvordan de lager alt i India, alt fra bunn. Men når man først sier ja til å se, blir de veldig til å prøve å selge deg også..

Klokken 11 dro vi tilbake til Delhi, final destination. Men selvfølgelig hadde ikke programmet vårt klaffet med flyet, og vi måtte derfor være i Delhi en ekstra natt utenom. Vi booket inn på et greit hotell rett ved flyplassen, og bare gledet oss til å reise videre til Thailand.

India har vært en spennende opplevelse. Det er mye kulturer, språk, smak og temperaturer for ett land å være. Vi har opplevd India på godt og vondt, og har lært utrolig masse! Fattige mennesker som spiser kumøkk og bor i søppel kan godt være nabo med et flott hus med overvåkningskameraer og vakter. Det sier hvor mye om det store skillet i India. Det er også klart at India lever på turismen. For eksempel inngangsbilletten til Taj Mahal som kostet 750 rupier for oss og 20 rupier for indere. Det er vanvittig! Men en ting er sikkert, inderne gir god service, men kun for pengenes del. Ingen tips = sur inder. De ”krever” omtrent tips av deg uansett hva det gjelder.

Sjåføren vår, Mr. Deep raster litt!

Skrevet av heilars 09:29 Arkivert i India Kommentarer (0)

RANTHAMBHORE TIGER PARK

24 °C

Dag 1:

Vi ankom Tiger Moon Ressort, Ranthambhore etter 6-timers kjøring, ganske slitne og spente på første safaritur. Først inn i ”cottagen” vår, som ikke var helt topp, og rett ut i safari-jeepen. Tiger Moon Ressort ligger ved siden av parken, og vi hørte det var skjedd flere tilfeller hvor tigre og leoparder hadde kommet inn på området og prøvd seg på både hunder og barbeque. Men parken er enorm, og er delt inn i zoner. Så vår første tur var derfor et godt stykke unna.

Det ble ingen store eller spennende dyr på oss i dag, men vi så massevis av fugler, hjort, dådyr og aper.

Dagen gikk ganske hurtig unna, middagen var allerede servert når vi kom tilbake fra safari, og etter det gikk vi rett og slett og la oss for å sove. Litt ubehagelig natt sto oss i vente, rommet var skitten, gammelt, åpent og vi kunne finne massevis av små krypdyr. Veldig glad for lakenpose og myggnettet som vi selv måtte skru fast i taket!

Midt på natten, våknet vi av masse rare lyder. Raske lyder som kom fra alle hjørner! Høylytte skritt/tramp fra balkongen, og raslinger. Vi var nesten sikre på at noen hadde sneket seg inn i hytta vår. Men heldigvis var det ikke det. Tror vi våknet hver eneste time denne natten av disse lydene. Nesten morgen så vi alle apene som oppholdte seg på Ressorten, og vi fant ut at det måtte ha vært de som lekte rundt og på hytta vår! Antallet av apene er kanskje fire ganger av hvor mange katter du ser i hagen hjemme i Norge i løpet av en dag!

Dag 2:

Kun safari på planen i dag, først på morningen, kl 07.00-10.00 og en på ettermiddagen, kl 14.00-18.00. Første tur hadde vi lykken med oss, og vi kom tett innpå en leopard. Leopardene er veldig sky, reddere enn tigerne og det er derfor ikke så vanlig å få sett disse! Kjempe gøy å få med seg, så nært og vilt!!

Ettermiddagssafarien var på en liten buss, med ca 14 personer. Bråkete gjeng alle sammen, så vi var redde denne turen kom til å gå dårlig. Det gjorde den også, helt til rett ved utgangen av parken hvor vi møtte på tiger! Selvfølgelig var det mange som hadde samlet seg rundt den før vi kom, og vi kom ikke så nært innpå, men fikk et godt syn av den. Stort, flott og fargerikt dyr! Turen ble derfor ikke så ille likevel da den avsluttet med det beste, det vi kom for å se :)

Dag 3:

Siste dag på Ressorten, og kun en safaritur igjen. Sto opp kl 06.00 for å få med oss morgensafari før den lange reisen videre til Agra. Vår siste safaritur gav oss ingen hell. Vi håpet på å se tiger en gang til og komme tettere innpå, men det gjorde vi ikke. I stedet så vi krokodiller, og resten av alle de ”vanlige” dyrene: hjort, dådyr, fugler og aper.

7 timers kjøring ligger foran oss til Agra, siste destinasjon før vi reiser til Delhi Airport for avreise. Her skal vi se det berømte Taj Mahal, men det blir ikke før i morgen!

Da vi kom fram til Agra, sjekket vi inn på et nytt flott hotell, tok en lang dusj og dro ut på restaurant for å feire bursdagen min! På vei til hotellet i Agra så vi PizzaHut, og vi bestemte oss raskt for at det ble restauranten for i kveld, dersom den så ren og pen ut.

Maten var fantastisk, tandoori pizza , eple og kanel iste og en stor porsjon dessert til slutt. 80 kr per pers. Ikke verst for oss normenn, men dette er faktisk en veldig dyr pris her nede!
Etterpå kjøpte vi 1 kg druer, 1 kg banan og noen rare indiske frukter, 13 kroner :)

Men vi kjører mange timer i India, møter vi på mye spennende:

Fullstappede biler overalt! 9-seter med opptil 40 personer inni/oppå/rundt!

Fullpakkede biler, renner nesten over!

Dette er kumøkk som de lokale (fattige) moser, tørker, koker og spiser. Veldig fristende!!

Skrevet av heilars 08:30 Arkivert i India Kommentarer (1)

Elefantridning, sightseeing og slitsomme selgere

Dagen i dag kan vi beskrive med to ord: Kjedelig og slitsom! Vi fikk selvfølgelig oppleve mye, men virkelig kjedelig og slitsomt til tider ble det. Vi ble hentet av sjåfør og guide på hotellet kl 08.30, og tatt med til Tiger Temple. Tiger Temple er et enormt palass med 350 templer, tigerfort og mur rundt. Her skulle vi få en elefant som skulle ta oss med opp til palasset, ca en 20 minutters tur. Først ble vi stående en time i kø for å få en elefant (var fullt av turister der, ikke helt slik vi hadde forestilt det). Deretter ble vi guidet gjennom palasset og dens historier.

Senere besøkte vi også et ”tekstil-shoppingsenter”, hvor vi blant annet fikk se hvordan de vever gulvtepper for hånd. Et vanlig gulvteppe tok visstnok 3 mann og 4 måneder å få ferdig! For et gulvteppe i vanlig størrelse kostet det 60000 rupier, uprutet. Dette tilsvarer ca 7000 kr.

Jaipur består av en gammel del og en ny del. Den nye delen heter The Pink City fordi alle bygninger er malt rosa, ganske fascinerende. Her besøkte vi Hawa Mahal, et kjempe pent rosa palass med 360 vinduer.

Når vi kom inn på hotellet for en times pause, var vi ganske slitne etter den lange sightseeingen. Men mer slitne skulle vi bli! Sjåføren vår tok oss med til et nytt ”tekstil-shoppingsenter” hvor alt skulle være mye billigere enn på det vi besøkte tidligere. Vi endte opp med å omtrent ikke komme oss ut igjen fordi vi ikke ønsket å kjøpe noe. Hvis du først er interessert i å kjøpe noe her, er det like greit å kjøpe det også. Hvis ikke, ender du opp i eviglange diskusjoner om hvorfor du ikke vil kjøpe. Så, aldri vis interesse ved noe man ikke har planer om å kjøpe. Det har vi lært!

I morgen skal vi endelig fare videre, og denne gangen til Ranthmbhore National Park, høydepunket for turen! Vi har hørt at det er perfekt sesong, og at det nylig er blitt født tigerunger. Så dette ser vi veldig fram til :D

Indisk mat smaker forresten veldig godt, og vi har ikke blitt dårlige foreløpig!

Skrevet av heilars 08:45 Arkivert i India Kommentarer (0)

JAIPUR

Sjåføren våres sa: For å klare deg i trafikken må du enten ha veldig gode bremser, høy tute eller god lykke. Vi var nesten overrasket etter 6 times biltur til Jaipur, over at vi ikke ble involvert eller vitne til en ulykke. I India kjører folk som gærninger! Blinklys og speil betyr ingenting, her gjelder det bare å tute i vei dersom noen er i veien for deg. På det meste kjørte det også 7 biler i bredden på en vei med kun 3 felt!

Deep, sjåføren vår, en er skrulle. Han er kjempe hyggelig og kjører oss overalt, og han ler og gliser hele tiden. Vi har fått en flink og trygg sjåfør!

Etter den lange bilturen var det deilig å komme inn på Holiday Inn, hotellet våres her i Jaipur. Overraskende fint hotell med kjempe god service med skikkelig kulturell inder med turbo, lang bart og ”Aladin-sko” som dørvakt. Helt nyrenovert 5 stjernes hotell med moderne indisk stil var overraskende å komme til da det egentlig var et 4 stjernes hotell på bestillingen. De som jobber her er veldig vennlige og kjempe glad i å slå av en prat.

I kveld tok sjåføren våres oss med på en restaurant inne i byen, og vi spiste indisk pizza for 15 kr per pers! Det er ikke så verst! Smakte ikke så ille heller :)

I morgen har vi mye på programmet, og vi gleder oss masse til nye opplevelser.

Skrevet av heilars 08:23 Arkivert i India Kommentarer (0)

FØRSTE STOPP, INDIA

Opplevelsesrik flytur og forvirring i Delhi

Etter en hel dag med reise, og tre stopp kom vi endelig fram til Delhi. Men opplevelsene startet allerede på første fly, Oslo-Frankfurt. Da vi ankom Frankfurt og gikk ut av flyet, stod politiet og ventet på en ulovlig immigrant som hadde flydd hele 3 timer sammen med oss. Vi satte oss på bussen som kjørte oss til terminalen, som var en ganske greit runde, og vi skjønte raskt at vi var kommer til en enorm flyplass!

Flyet videre fra Frankfurt til Doha, selvfølgelig vår lengste distanse til India, var en mer ubehagelig flytur. Vi fikk plass i midten på et klamt og tett fly, og en illeluktene tåfis-lukt rett bak oss. Dessuten fikk vi en skikkelig turbulens-opplevelse! Det er selvfølelig vanlig med litt turbulens, men dette var ekstrem turbulens hvor folk virkelig ble urolige!

Doha-Delhi flyturen, den beste flyturen av alle! Vi ble tildelt seter på first class! Det var en veldig behagelig siste flytur, og vi kom oss trygt og godt fram til Delhi!

Sjåføren våres, som skal følge oss gjennom hele uken, stod like tålmodig og ventet på oss på flyplassen etter en god del ventetid på bagasjen. Det er godt alle har god tid i Delhi og ikke bare noen!

Hotellet vi kom fram til så greit ut og vi gleder oss fælt til å komme inn på rommet og få sove etter en hel dag med reising. Klokken var 5 på morningen, og rommet våres fikk vi ikke før kl 7 fordi vi kom så sent, så vi måtte vente i to timer i lobbyen. Vi begynte å bli usikret på opplegget, siden vi ”trodde” vi hadde betalt for hotellet også denne natten. Men det viste seg at vi bare hadde litt jetlag og null kontroll på klokke og dato. Vi har derfor brukt dagen i dag på å sove. I morgen tidlig blir vi hentet på hotellet og kjørt til Jaipur!

I morgen går turen videre til Jaipur, og vi ser fram til en 6 timers kjøretur!

Tut-tuuut-tuuuut

Skrevet av heilars 08:21 Arkivert i India Kommentarer (0)